Charakteristika
Naše mateřská škola se nachází v klidné vilové části obce Všenory, ve staré patrové vile rodinného typu. Tato vila byla postavena v roce 1923, a s ohledem na své stáří vyžaduje mnoho rozsáhlých oprav a úprav vnitřního rázu.
Mateřská škola je umístěna v malebném údolí řeky Berounky s mnoha možnostmi přirozeného a pevného sepětí s přírodou. Nabízejí se zde podmínky k rozvíjení dětské osobnosti ve všech směrech. Estetika přírodního prostředí a složení pedagogického sboru pedagogických pracovnic s odborným vzděláním zaměřeným na předškolní vzdělávání, jsou základním pilířem pro zaměření výchovy a vzdělávání k rozvíjení estetického cítění a vytváření kladného vztahu k životnímu prostředí.
Na základě těchto skutečností jsme vytvořily vlastní Školní vzdělávací program
,,JE NÁM KRÁSNĚ NA SVĚTĚ"
který se dělí na tematické celky, vycházejících ze 4 ročních období, směřující k rozvoji všestrannosti, k udržování kulturních zvyků a tradic, a především
k upevňování
a vytváření kladného vztahu k životnímu prostředí. Vzdělávání je proces osvojování poznatků, návyků, dovedností, vědomostí, který probíhá ve všech etapách lidského vývoje, nejintenzivněji v období dětství.
Cílem předškolního vzdělávání není jenom péče o děti, ale vytváření podmínek pro psychický a fyzický rozvoj osobnosti dítěte, především prostřednictvím hravých aktivit
v různých formách a podobách (dramatických, hudebních, jazykových, poslechových, pohybových, výtvarných).
Předškolní vzdělávání zasahuje a rozvíjí celou osobnost dítěte v těchto oblastech:
- Uvědomění si svého těla, rozvoj pohybových dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky.
- Rozvoj a užívání smyslů, psychické i fyzické zdatnosti.
- Osvojení si poznatků o těle, zdraví, bezpečí.
- Rozvíjení řečových a jazykových schopností,komunikativních schopností.
- Osvojování si dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
- Rozvoj poznávacích schopností a funkcí, představivosti, fantazie.
- Rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů, pozornosti.
- Rozvoj pozitivních citů dítěte k sobě samému, schopnosti vyjádřit pocity, dojmy.
- Rozvoj mravního a estetického vnímání, cítění, vůle.
- Rozvoj schopností a dovedností pro navazování a rozvíjení vztahů k druhým (rozvoj schopností žít ve společenství/třída, rodina).
- Rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti.
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností.
- Rozvoj kulturně estetických dovedností-výtvarných, hudebních, dramatických.
- Vytváření základů estetického vztahu ke světu, k životu, kultuře a umění.
- Vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije.
- Rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností.
- Osvojování si poznatků o světě, životě o kulturním, technickém a přírodním prostředí.